lördag 21 maj 2011

Champagne skål ............

 Hej igen !

Nu lovade jag er att jag skulle visa er 
vad vi fick uppleva i Champagne
Nu är inte bilderna dom mest inspirerande 
så jag blandad in lite bilder med från 
när vi firade midsommar förra året. 

Ja Reims i Champagne 
om ni inte varit där kan jag varmt rekommendera det
nu åkte jag med 3 killar 
(min man och två andra män ) 
usch det låter konstigt detta 
med det bjuder jag på skål :)


Vad jag ville säga var 
att gå i en inredningsbutik är kanske inte prio 1 :)
Men vi hade så skoj 
vi har skrattat så mycket denna resa
Här kommer ett litet smakprov på hur det har 
låtit denna vecka

Vår chaufför J, 
hade varit i Reims förut och kände till 
dom där lokala odlarna, 
sedan hade inte han några som helst problem att bara köra intill ett hus och ring på. 
Ungefär så här låter det
¨Hej, J kan vi komma in vill handla Champagne av dig¨ 
(halvt franska och svenska)
¨Javisst herren välkommen in¨
J vänder sig till oss och säger jag kör så sup på ni 
¨Okej tack¨
Nu skall jag nämna med att klocka på dygnet är 09.30 
( jag har nog aldrig startat med Champagnen till frukost förut, verkligen en ny upplevelse) 
SKÅL

Efter att vi provsmakat det mesta av vad dom hade kylt
så säger jag 
(lite sluddrigt)
¨J hur många flaskor skall du köpa, 
jag tror vi tar en låda¨
¨Nej jag tror jag skall ta LITE mer än så, 
jag tror jag tar 27 låder¨


Kan ni tänka er vinodlarens min när han säger detta :) 
Han vände sig till oss och säger 
jag kommer att behöva stänga har inget kvar att sälja idag 
Vilken tur då att han hade en extra låda kvar till oss :)
OMG 
säger jag bara 

Tänka att bo där med utsikt över dina druvor
Väldigt vackert 
Detta vackra slott låg på deras ägor


Okej vidare nu vi han nog med 3 olika vinodlare
Det var på sista stället som vi fick lära oss om hur Champagne verkligen blir till
PÅ 
G.H Mumm




 Nu hade vi ju redan laddat bilen med två lådor Champagne 
så det var bara skoj att få lära sig 
om hur man gjorde detta goda bubbel 

Detta ställe som vi var på 
är en grotta som man tillverkar dessa 
goda drycker i 
Man kan tydligen äta middag ca:300 meter ner under backen
Nu var man tvungen att vara minst 25 personer 
vi sa det känns lite jobbigt med 
21 förrätter,21 varmrätter och 21 efterrätter 
extra att dela på :)
vem skojar jag med 21 efterrätter 
är nog inga problem för mig i alla fall ;) 
 SKÅL
Ja nu är vi som sagt var hemma igen och 
tillbaka till härliga rutiner igen.
NU 
skall jag iväg till gymet och träna
Om man skall dricka sådan bubbelvatten 
så är det viktigt att man motionerar i mellan ;) 

Ta hand om er nu så syns vi snart igen. 
KRAAAAAAAAAAM


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din söta kommentar den värmer så gott !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails